FN’s 17 Verdensmål kan også få betydning i lokale virksomheder

FN’s 17 Verdensmål kan også få betydning i lokale virksomheder

14 jan 2019

FN’s 17 bæredygtige udviklingsmål sætter ikke bare en global, men også en lokal dagsorden. Bæredygtighed behøver ikke koste ekstra, men lokale virksomheder kan gøre dem til en god forretning.

TILMELD DIG ARRANGEMENT OM DE 17 VERDENSMÅL 30/1 


Mange har efterhånden hørt om FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling, der sætter en global dagsorden frem til 2030. Målene omfatter fokus på alt fra sult, fattigdom og rent vand til ansvarligt forbrug og produktion, klimaindsats og anstændige jobs.

Og målene har ikke kun betydning i store globale sammenhænge og for store virksomheder, men er bestemt også relevante for det lokale erhvervsliv, fortæller Niels Bay Christensen, erhvervsdirektør i Erhvervshus Nord:

- De 17 verdensmål er nogle fantastiske pejlemærker i forhold til at få en bredere forretning. Virksomheder har i mange år kunne slippe afsted med et ensidigt kapitalfokus, men det siger forbrugerne nej tak til i dag. Der er derfor sket et skifte i ledelse fra kun at have fokus på den økonomiske bundlinje til at se mere bredt på også en grøn, etisk og social bundlinje. Rigtig mange af disse tiltag kan man lave – ikke på bekostning af forretningen, men tværtimod for at styrke virksomheden. Det skaber et nyt værditilbud til kunderne og giver en god følelse hos de ansatte, siger han.

Den 30. januar sætter Erhvervshus Nord fokus på de 17 verdensmål, og hvordan virksomhederne kan gøre det til en del af deres forretning. Indlægsholder på infomødet er Søren Hageman, regionsdirektør i det rådgivende ingeniørfirma NIRAS. Han vil sætte fokus på, hvordan virksomheder både SMV’er og større kan arbejde med verdensmålene.

- Det er ikke kun for store virksomheder, også de mindre virksomheder har muligheder – og er potentielt i farezonen, hvis ikke de er med på forkant af dagsordenen. At nå verdensmålene udgør i sig selv et enormt markedspotentiale for de, der engagerer sig. Bæredygtighed er ikke længere bare noget der koster ekstra – det er god forretning, siger Søren Hagemann.

Søren Hageman tager bl.a. udgangspunkt i NIRAS, og hvordan de i praksis har grebet det an på koncern-strategisk niveau, og hvad der allerede er kommet ud af det mht. opgaver og brand. Man tilmelder sig arrangementet via Erhvervshus Nords hjemmeside.

Tilmeld vores nyhedsbrev

Få nyheder om relevante arrangementer og muligheder for din virksomhed direkte i din indbakke.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev ved at udfylde nedenstående formular.


Er du allerede tilmeldt, men ønsker at redigere eller slette din tilmelding, skal du klikke her.